Over stichting komma

Hieronder vind je informatie over het ontstaan van Stichting Komma en maak je kennis met ons team, het bestuur en ambassadeur. Echter, wij staan er niet alleen voor. Dankzij onze partners en vrijwilligers is het mogelijk om zoveel Komma’s per maand te maken. We zijn deze geweldige mensen zeer dankbaar voor hun steun en toewijding.

Komma op met je verhaal – de podcast

Welkom bij ‘Komma op met je Verhaal, de Podcast’, een bijzondere reeks van Stichting Komma. In deze podcast delen we de inspirerende en emotionele verhalen van mensen met een ongeneeslijke ziekte. Elke aflevering biedt een intieme kijk in hun levensverhalen, herinneringen en wijsheden, zodat deze kostbare momenten bewaard blijven voor toekomstige generaties.

Onze host, Michel, gaat samen met een vrijwilliger van de stichting in gesprek met een ouder die zijn of haar levensverhaal deelt. We praten over hoe ze de diagnose hebben ontvangen, hoe ze omgaan met hun ziekte, en welke mooie momenten en inzichten daaruit zijn voortgekomen. Daarnaast delen ze persoonlijke herinneringen, momenten van vreugde en verdriet, en de wijze lessen die ze willen nalaten.

Door deze verhalen te delen, hopen we niet alleen te inspireren en te troosten, maar ook een blijvende nalatenschap te creëren. Luister mee, laat je raken en ontdek de kracht van een komma.

Luister de podcast hier.

Seizoen 1

In deze aflevering van ‘Komma op met je Verhaal, de Podcast’ gaat onze host, Michel, samen met vrijwilliger Koen in gesprek met onze speciale gast, Sandra.

Sandra leeft met ALS en deelt openhartig wat deze ziekte voor haar betekent. Maar ook hoe ze het nieuws aan haar kinderen heeft gebracht, welke verwachtingen ze heeft, en wat haar grootste angsten zijn. Ze laat ons zien hoe het is om met deze ongeneeslijke ziekte te leven, maar ze deelt ook waarom ze chronisch ziek zijn als een cadeautje ziet.

Deze aflevering biedt een diepgaande en emotionele kijk op het leven met ALS, en laat zien hoe Sandra kracht en betekenis vindt in haar omstandigheden.

Luister mee naar Sandra’s inspirerende verhaal en ontdek de kracht van een komma.

Luister de podcast hier

In deze allereerste aflevering van ‘Komma op met je Verhaal, de Podcast’ gaat onze host, Michel, samen met vrijwilliger Juliette in gesprek met onze speciale gast, Ilanit.

Ilanit deelt haar emotionele en inspirerende verhaal over het leven met een ongeneeslijke ziekte. Ze vertelt hoe ze de diagnose heeft ontvangen, wat dit betekende voor haar en haar gezin, en hoe ze met de situatie omgaat. Ondanks de uitdagingen en het verdriet, heeft Ilanit ook mooie momenten en waardevolle inzichten ontdekt die ze graag met ons deelt.

Deze aflevering biedt een intieme blik in de realiteit van leven met een ongeneeslijke ziekte als moeder, en laat zien dat zelfs in de moeilijkste tijden er ruimte is voor liefde, verbinding en betekenisvolle ervaringen.

Luister mee naar het krachtige verhaal van Ilanit en ontdek de kracht van een komma. Laat je inspireren door haar moed, veerkracht en de mooie dingen die zelfs uit de zwaarste omstandigheden kunnen voortkomen.

Luister de podcast hier

Voor Stichting Komma zijn vrijwilligers onmisbaar. Dankzij hun inzet is het mogelijk om voor alle ongeneeslijk zieke ouders die zich bij ons aanmelden kosteloos een Komma te maken.

Raad van Toezicht

Ik ben de penningmeester van Stichting Komma. In de afgelopen jaren heb ik veel verschillende ondernemers, kunstenaars, sociale ondernemingen en grotere bedrijven geholpen met hun professionalisering. Betrokken sinds de oprichting van Stichting Komma, draag ik de stichting een warm hart toe en hoop ik op deze manier met mijn ervaring een verschil te maken voor mensen die het op dat moment echt nodig hebben.

Ik ben 45 jaar, getrouwd en moeder van een zoon van 15 en twee dochters van 12 en 6 jaar. Mijn moeder heeft haar eigen moeder op zeer jonge leeftijd verloren en geen enkele herinnering aan en beeldmateriaal van haar. Dat is voor haar altijd een groot gemis geweest. Nog even de stem kunnen horen of je ouder op beeld kunnen zien na overlijden zal iets van het gemis verzachten. Dat Stichting Komma het mogelijk maakt voor ongeneeslijk zieke ouders met kinderen in de leeftijd tot en met 18 jaar een prachtig portret voor hun kinderen achter te laten vind ik heel mooi. Ik ben dan ook blij dat ik vanuit mijn vak en opgedane ervaringen de afgelopen twintig jaar hier sinds januari 2023 als bestuurssecretaris een bijdrage aan mag leveren.

Ambassadeurs

Als longarts in het Wilhelmina Ziekenhuis Assen en mede-oprichter van het Zorgplatform Carend heb ik gemerkt dat palliatieve zorg niet of nauwelijks aandacht kreeg, dat we nauwelijks écht het gesprek voerden over de dood en de weg daarnaar toe, waardoor deze weg veel hobbeliger werd dan nodig is. Ik heb de levensmissie om hier verandering in te brengen. Het vastleggen van herinneringen voor je kinderen kent in mijn ogen een zeer hoge existentiële waarde. Ik denk dat ik op geen enkele manier de waarde hiervan echt kan uitdrukken. Afscheid nemen is niet iemand loslaten, maar iemand anders leren vasthouden. Als je jong bent, kunnen de herinneringen misschien vervagen. Door het visueel vastleggen van een van de belangrijkste mensen in je leven zal hij of zij naast een plek in je hart, ook daadwerkelijk met je kunnen blijven praten. Ik begrijp heel goed dat hierdoor van een punt in het leven een komma gemaakt wordt. De intense waarde daarvan is niet in te voelen, noch uit te drukken. Als ambassadeur hoop ik mijn steentje te kunnen bijdragen aan Stichting Komma, omdat hun missie en mijn eigen veel raak vlakken heeft.